VÄLKOMMEN TILL FRUSTUNABY!

Denna grundläggande information är avsedd för dig, som är ansvarig för gruppen.
Genom att följa våra anvisningar lämnar ni anläggningen i gott skick till nästa hyresgäst.

Er hjälp med detta är en förutsättning för våra låga hyror. Tack!

Mer information om anläggningen hittar du i informationspärmen, som finns i Kammaren i Storstugan, och här på vår webbplats.

Kontaktuppgifter:

Scoutkansliet, tfn: 08-568 432 00, e-post: info@scouterna.se
Adress: Box 420 34, 126 12 Stockholm

Ordförande Marianne Frostberg, mobil 072–743 00 46
E-post:  marianne@frostberg.se alternativt marianne.frostberg@gmail.com
Adress: Evastigen 9a, lgh 1106
585 71 Ljungsbro

INNAN ANKOMST

Resväg / karta

Nycklar

• Hämtas och lämnas i Pressbyrån i Gnesta stationshus, tfn 0158–102 01.
  • En nyckel går till Storstugan och Logementet, en till Lillstugan, en till Backstugan och en till Sjöstugan.
  • Övriga nycklar finns på nyckeltavlan i Storstugans farstu.

Ta med

• Ta med allt förbrukningsmateriel ni behöver, även hushålls- och toalettpapper.
  • Gästerna behöver inneskor (Obs! skogränserna!),
    egna lakan, örngott och handduk.

Brandskydd

• Observera brandskyddsbestämmelserna i varje hus.
  • Läs bifogad information om brandskyddet och skicka svarsblanketten till Marianne Frostberg innan besöket (adress finns ovan och på blanketten).

Alkohol

• På Frustunaby får ingen alkoholförtäring ske.

Husdjur

• Får inte medföras.

UNDER VISTELSEN

Informationspärm

• I Kammaren i Storstugan.

Värme

• Vänligen stäng inte av elementen. Värmen är påslagen och sköts av stugfogden.

Rökning

• Sker bara utomhus. Vänligen ta hand om fimparna.

Bäddar

• 1 oktober–1 april: 34 sängplatser
  • 1 april–1 oktober: 38 sängplatser (Patrullstugan också tillgänglig)
  • Alla sängar har täcke och kudde samt madrass med madrasskydd.

Toaletter

•   3 stycken i Logementet och 1 i Backstugan.

Duschar

•   2 stycken i Logementet och 1 i Backstugan.

Tvättrum

•   2 stycken i Logementet

Tvättmaskin och torktumlare

• Maskinerna är låsta, disponeras bara av föreståndaren.

Ved och aska

• Ved finns att hämta i vedboden (nyckel på nyckeltavlan).
    ·       Fyll vedkorgarna när ni lämnar anläggningen och glöm inte att ta bort askan och städa eldstaden.
    Kall aska hälls i metallbehållare bredvid torkställningen.
    ·       Om ni inte eldat upp allt – lägg resterna på lägerbålsplatsen nere vid sjön.
  • OBS! Köksspisen är svåreldad när det är kallt ute. Information om hur du eldar i vedspisen hänger vid spisen.

Sopsortering

Gnesta kommun tillämpar följande sopsortering:

• Matavfall läggs i grön påse som sedan läggs i soptunnorna vid staketet intill grinden.
  • Gröna påsarna finns i hink i köket, extra gröna påsar finns under diskbänken.
  • Bredvid vedboden, intill de gröna soptunnorna, finns behållare för sopsortering:
    ·       kartong (tillplattad) och grovt papper
    ·      pappersförpackningar (rengjorda)
    ·       glas (rengjort)
    ·       plåtburkar (ursköljda och gärna tillplattade)
    ·       plast (rengjord)
  • Återstående sopor komprimeras så mycket som möjligt, packas i plastpåse (OBS! ej sopsäck) och läggs i soptunnorna vid staketet intill grinden (samma som gröna påsarna).
    Fyll en tunna i taget, men inte mer än att locket går att stänga ordentligt.

Kakelugnar

•  Kakelugnarna är från 1700-talet och ömtåliga! Tejp får absolut inte användas! Information om hur du eldar finns i informationspärmen.

Köket

• Har utrustning för ca 40 personer. Skåp och hyllor har märkning för att underlätta arbetet efter disk när allt ska ställas tillbaka.

Flagga

• Finns på bokhyllan i Kammaren. Hängs upp till tork om den är fuktig vid avresan.

Båtar

• 3 roddbåtar finns vid bryggan (nyckel på nyckeltavlan).
  • Flytvästar i olika storlekar och åror förvaras på Patrullstugans övervåning och ska lämnas där efter användning.

Fiske

• Allt fiske kräver fiskekort, även metning från bryggan. Ett kort gäller för familj med barn under 16 år.
  • Korten finns att köpa på Pressbyrån (där man hämtar nycklarna) och på CircleK-macken i Gnesta.

Tygmärken

• Frustunaby-märken kostar 10 kr/styck och finns i låda i Kammaren.
  • Anmäl i förväg till Marianne Frostberg (adress ovan) om ni önskar många märken (fler än 10).

INFÖR HEMFÄRD

Skador

• Skador på inredning, sönderslaget porslin, trasiga åror eller annat måste anmälas till Marianne Frostberg (adress ovan) före avfärd. I annat fall drabbas nästa hyresgäst!

Din städning och extra städning

• Se anvisningar i respektive utrymme. Planera så att ni har tid att städa efter er!  Vi avsynar anläggningen efter varje besöksgrupp.
  • Extra städning debiteras med 400 kr/timme. Städmaterial finns i alla stugor och dammsugare i Storstugan, Sjöstugan, Logementet och Backstugan. Vänligen lämna dem inte i andra hus!

NÄR NI KOMMIT HEM

Rapport

• Senast två veckor efter besöket ska rapportformuläret sändas till Marianne Frostberg (adress finns på ovan och på blanketten).