Anläggningen

Frustunaby består av 6 byggnader varav 5 brukas året runt

Byggnaderna

Scoutgården Frustunaby består av sex olika byggnader. Hela anläggningen hyrs – inte enstaka hus.
Totalt finns 34 bäddar (sommartid 38). Möjlighet finns till golvförläggning.
I några av husen finns rum som kan användas vid grupparbeten.

Läs mer om respektive byggnad här:

Backstugan

Lillstugan

Logementet

Patrullstugan

Sjöstugan

– Storstugan

På området finns

• Flaggstång (hissa gärna flaggan när ni är där, men glöm inte att hala den innan ni reser hem! Häng upp till tork om det behövs)
  • Lägerbålsplats
  • Volleybollnät och bollar
  • En (liten) äng för fotboll
  • Lekmaterial att låna: Kubbspel, olika bollar, bollpump, badmintonrackets med bollar, brännbollsträn och så vidare (finns i ett skåp i Logementets förstuga)
  • Tre roddbåtar och flytvästar i olika storlekar

Vandringsled

En sträckning av Sörmlandsleden går förbi Frustunaby. En markering tillhörande leden finns strax utanför infarten till anläggningen. Etappens nummer är 13:1.

Badplatsen med brygga

Frösjöns badvattenkvalitet kan variera. Vid de offentliga strandbaden kontrolleras vattnets kvalitet. Du hitta dessa på Badplatser i Gnesta kommun – Bad – Badvatten – Havs- och vattenmyndigheten, i listan syns även resultaten från badvattenproverna.

Brandskydd

• Brandsläckare i varje hus
  • Seriekopplade brandvarnare i hus med två våningar
  • Övervåningen på Logementet används för samlingar och mysig samvaro, den får inte användas som sovlogi

Lägerbål och grillning

• Iakttag stor försiktighet vid eldning med anledning av den rika växtligheten runt om lägerbålsplatsen. 2022 och 2023 har det under en sommarperiod varit eldningsförbud i kommunen. Checka vad som gäller, MSB om eldningsförbud, kommun för kommun.
  • Skogen som ramar in gårdens norra sida tillhör Frustunaby. Den är rik på fallna träd och virke som är lämpat för lägerbål, till slanor för bygge eller annat. Använd gärna detta!
  • Ved att hugga upp finns även i den öppna vedboden i arbetsbodarna, invid Logementet.
  • Den fristående grillen ska ställas upp på grusplanen, inte med gräs som underlag

Annat viktigt

• Nyttiga telefonnummer finns i kammaren i Storstugan